فهرست کاملی از جاذبه‌های گردشگری دهلی

در این مقاله دیپارول فهرست کاملی از جاذبه‌های گردشگری دهلی را شرح دادیم. با ما همراه باشید.
دهلی از کهن‎ترین شهرهای جهان به حساب می‎آید و دارای قدمتی بیش از پنج هزار سال است. این کشور نمادی از تقابل بین دو جامعه‎ی سنتی و مدرن است و با وجود این تقابل مردم باقومیت‎ها‎، مذاهب مختلف و فرهنگ‎های متنوع در کنار هم زندگی می‎کنند که این موضوع باعث شده است که دهلی به یکی از شهرهای پربازدید و گردشگری کشور هند تبدیل شود. این شهر تا به حال 11 بار ویران شده است و از نو بازسازی شده است.

تقابل جامعه‎ی مدرن و جامعه‎ی سنتی آن به وضوح قابل مشاهده می‎باشد به این گونه که می‎توان در یک سمت آن خیابان‎هایی تنگ و تاریک مشاهده کرد که در آن‎ها بوی ادویه‎های مخصوص هندیان به مشام می‎رسد و در سوی دیگر دهلی نو که در سمت جنوبی این شهر واقع می‎شود، می‎توان خیابان‎ها‎ی بلند و پهنی مشاهده کرد که آرام وسرسبز هستند که در طول این خیابان‎ها‎ می‎توان عمارت‎ها‎ی زیبایی مشاهده کرد که این عمارت‎ها‎ به دست انگلیسیان در سال 1931 میلادی زمانی که دهلی توسط آن‎ها‎ پایتخت اعلام شد، ساخته شده اند.

از مهمترین جنگ‎ها‎ و ویرانی‎ها‎یی که متحمل این شهر باستانی شده است می‎توان به جنگ‎ها‎ی تیمور و نادرشاه به این شهر اشاره کرد. از مهم ترین غنیمت‎ها‎یی که از شهر دهلی به ایران آورده شده است ،می‎توان از تخت طاووس و الماس معروف دریای نور یاد کرد. دهلی به عنوان یک منطقه ی تجاری ،حمل ونقل ،فرهنگی و یکی از مناطق مهم ساسی هند است و از اهمیت تاریخی خاصی برخوردار است. نام این شهر طبق افسانه‎ای از پادشاهی در قرن اول قبل از میلاد به نام رجا دیلو،گرفته شده است.

موقعیت جغرافیایی دهلی در هند

شهر دهلی در ناحیه ی مرکزی نیمه شمالی و در ساحل غربی رود یامونا یا جمنا قرارگرفته است. طبق سرشماری سال 2001 این شهر با جمعیتی حدود 13 میلیون نفر جمعیت مرکزی و بیشتر از 22 میلیون نفر در کلان شهر دهلی ،یکی از بزرگترین شهرهای هند است. وسعت ناحیه پایتختی ملی دهلی برابر 1483 کیلومتر مربع است که 700 کیلومتر از آن ناحیه ی شهری است و743 کیلومتر مربع آن ناحیه ی روستایی است. شهر دهلی از طرف شمال ،غرب و جنوب با ایالت ‎ها‎ریانا همسایه می باشد.‎ و کاملا بر روی جلگه رود گنگ قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی دهلی در هند

فرهنگ و آداب و رسوم مردم دهلی

دهلی یکی از کهن ترین شهرهایی است که فرهنگ و سنت قدیمی‎خود را حفظ کرده است. به طور مثال می‎توان به نحوه‎ی سلام و خوشامد گویی آن‎ها اشاره کرد که بدین صورت می‎باشد، که فرد کف هر دو دست خود را به هم می‎چسباند و آن را به نزدیکی صورت خود می‎آورد و زیر صورت خود می‎گیرد و کمی ‎به نشانه ی تعظیم خم می‎شوند. ساکنان این شهر این رفتار را نوعی احترام و همدلی و یک رنگی می‎دانند.

دست راست را نشانگر روح و طبیعت معنوی و روحانی می‎دانند و دست چپ را نشانگر جهان مادی و زودگذرای دنیوی می‎دانند. از دیگر رسوم آن‎ها‎ می‎توان به استفاده از نمادی قرمز رنگ بر روی پیشانی شان اشاره کرد که به نام تیلاک معروف است که شامل :زردچوبه،کافور،ید و زاج سفید می‎باشد. آنها باور دارند تیلاک بر پیشانی زدن برایشان سعادت و خوشبختی می‎‎آورد.

آداب و رسوم ساکنان دهلی هنگام غذا خوردن

دهلی‎ها‎ آداب و رسوم جالبی برای صرف غذا دارند. آن‎ها‎ معتقدند بهتر است از موادی که باعث برهم زدن چرخه طبیعت می‎شود و باید برای تهیه ی آن موجود زنده ی دیگری را از بین برد مانند گوشت و ماهی و. . . ، استفاده نشود. از دیگر آداب ورسوم آن‎ها‎ به هنگام خوردن غذا این است که از دست خود به جای ابزاراتی مانند قاشق و چنگال و. . . استفاده می‎کنند. آن‎ها‎ اعتقاد دارند که به هنگام صرف غذا نباید هیچ گونه واسطه ای بین انسان و مواد غذایی قرار بگیرد تا انرژی غذا بتواند به خوبی منتقل شود.

آب و هوای دهلی

این شهر در هند به داشتن آب و هوای نامطلوب معروف است. به این دلیل که از طرفی گرمای و خشکی بیابان‎ها‎ی راجستان را دارد و از طرف دیگر سرمای هیمالیا را دارد. بهاری گرم و مرطوب دارد که نیاز به استفاده از کولر گازی است و 3 ماهه ی زمستان سردی دارد که نیاز به استفاده از بخاری است.

 

مطلب پیشنهادی : فهرست کاملی از جاذبه‌ های گردشگری جیپور هند

مردم شناسی در دهلی :

در تاریخ جمعیتی دهلی ، می‎توان گفت سال 1947 مهمترین سال و نقطه عطفی برای دهلی بود که جمعیت آن بیشتر از تمامی‎ایالت‎ها‎ی دیگر هند شد. به دلیل استقلال یافتن هند، مهجران و پناهندگان بسیاری که عمده ی این افراد از مسمانان پاکستان بودند به این کشور و شهر دهلی وارد شدند. این افراد قسمت‎ها‎ی مسکونی شده و توسعه یافته ی دهلی را اشغال کردند مانند چاناکیا که این منطقه بیشتر به عنوان منطقه انسجام دیپلماتیک شناخته شده است ،مکانی است که بیشتر سفارت خانه‎ها‎ در آن واقع شده است.

مردم شناسی در دهلی

مذهب دهلی‎ها‎:

مذهب غالب این شهر ،هندو می‎باشد و بزرگترین مذهب اقلیت در این کشور اسلام می‎باشد و بعد از آن به تعداد کمتری سیک‎ها‎، جین‎ها‎، مسیحیان و بودائیان در این شهر وجود دارند.

معماری زیبا دهلی :

تاریخچه ی معماری در هند و مخصوصا دهلی داستان جالبی دارد. قدیمی‎ترین ساختمان‎ها‎ی آن به دوران ابتدای اسلام بازمی‎گردد اما با این حال ساختمان‎ها‎ی آن یکدست نیستند. در هر عرصه افرادی بودند که بر روی این معماری تاثیر گذار بوده اند.
تاثیر صنعتگران هندوی راجپوت در نقش‎ها‎ی طبیعت گرایانه،نردبان‎ها‎یی به صورت مار مانند و منحنی الفبای کتیبه‎ها‎ی قرنی موجود در بناهای دهلی، مشاهده می‎شود.

بعضی از هنرمندان،شاعران و معماران آسیای میانی،سنت معماری سلجوقی (ترکی) را با خود به هند آورده اند. بصورت حاشیه جوانه نیلوفر آبی در قسمت‎ها‎ی زیر طاق ،برج‎ها‎ی تزئینی و آجرهایی که به صورت انتهایی و طولی در دوره‎ها‎ی متناوب در سنگ تراشی قرار دارند ، مشخص می‎شوند.
ذز زمان خلجی‎ها‎،روشی بنام سبک پشتون در معماری اسلامی‎پدیدار شد. از ویژگی‎ها‎ی بارز این سبک می‎توان به موارد زیر اشاره کرد: سطوح ماسه سنگ قرمز بالایه‎ها‎ی مرمر سفید ، طاق‎ها‎یی به شکل نعل اسب، پنجره‎ها‎ی مجهز به صفحات سوراخ دار و تزئینات پیچیده و فراوان با نقش‎ها‎ی عربی و متون الهام بخش.

دیپارول:

این سایت امکان دسترسی به هتل، گشت شهری و ترانسفر را در شهر و کشوری که میخواهید به آن سفر کنید را آسان کرده است. این سایت امکاناتی همچون کارگزاری هتل در دهلی، آگرا، جیپور، کارگزاری هتل در بمبئی، گوا و. . . را دارد. برای سفر کردن به کشور مورد نظر باید به نوعی خیالمان از بسیاری از بابت‎ها‎ راحت باشد تا بتوان سفر آسوده و پر از خاطره ای برای خودمان رقم بزنیم. چندین مورد از مواردی که باید برای سفر خیالمان بابتشان آسوده باشد را نام میبریم.
-ترانسفر فرودگاهی
-گشت‎ها‎ی بین شهری
-گشت‎ها‎ی درون شهری
-برنامه‎ها‎ی تفریحی
-توانایی اجاره خودرو
-کشتی تفریحی
-هتل به همراه تمامی‎وعده‎ها‎ی غذایی

یکی از بهترین خدمات این سایت داشتن ترانسفر شهری و گشت شهری و امکاناتی مثل برنامه‎ها‎ی تفریحی است. این سامانه برای کشورهایی نظیر روسیه ، تایلند ، مالزی، ترکیه و امارات نیز برنامه‎ها‎یی دارد. با سر زدن به این سایت و بررسی تمامی‎امکانات آن با عصری جدید از سفرهای آسان و جذاب آشنا می‎شوید.

1. قلعه سرخ یا لال قلعه :

علت نامگذاری این قلعه به خاطر رنگ سرخ سنگ‎ها‎ی بکار برده شده در دیوار‎ها‎ی قلعه می‎باشد. در زبان هندی به رنگ سرخ ، لال می‎گویند. زمان بنا شدن بر می‎گردد به زمانی که پایتخت در زمان شاه جهان به دهلی تغییر یافت. معماری این قلعه به صورت هشت ضلعی از دیوارهایی با سنگ‎ها‎ی قرمز می‎باشد. این بنا شاهد داستان‎ها‎ و حوادث تاریخی بسیاری بوده است. احداث قلعه سرخ به مدت نه سال به طول انجامیده است و سرانجام در سال 1648 این بنا تکمیل شده است. اگر به وقایع تاریخی علاقه دارید می‎توانید شبانه به این بنا سر بزنید و حدود یک ساعت به تماشای داستان‎ها‎ و وقایع تاریخی بپردازید. چرا که هر شب بر روی دیوار‎ها‎ی این قلعه داستان‎ها‎ی تاریخی بصورت نورپردازی‎ها‎ی خاص روایت می‎شود.

تماشای این بنا را در راستای برنامه ی تفریحی خود در این شهر قرار دادن،به معنای خریدن یک تجربه ی بزرگ در زندگی است. اینکه در بنایی قدم می‎گذارید که چنیدن نسل قبل از شما را به خود دیده است. این قلعه شامل بخش‎ها‎ی متفاوتی است از قبیل : دروازه لاهور ، دروازه دهلی ، نقارخانه ، دیوان خاص و . . . . دیوان خاص شامل کتیبه‎ها‎یی است که جالب است بدانید بر روی برخی از این کتیبه‎ها‎ اشعار فارسی حک کاری شده اند . این دیوان محل ملاقات خصوصی شاه بوده است. آثارتاریخی و هنری از دوران گورکانی هند و ایران در دو موزه ی واقع شده در این قلعه نگهداری می‎شود.

2. مسجد جامع دهلی :

یکی از بزرگترین مسجد‎ها‎ی هند می‎باشد که به عنوان شگفت انگیز ترین جاهای دهلی شناخته شده است. در حیاط این مسجد 25هزار نفر می‎توانند به عبادت مشغول شوند که نشان دهنده ی بزرگی جالب این مسجد می‎باشد. ساختن این بنا ردوازده سال طول کشیده است و در سال 1656به اتمام رسیده است. این مسجد در نزدیکی قلعه ی سرخ واقع شده است و دارای دو مناره ی طویل به ارتفاع 40متر است و دو محراب باشکوه دارد. اگر بتوانید از مناره‎ها‎ی آن بالا بروید با منظره ی فوق العاده ای رو به رو خواهید شد. امروزه بر روی پلکان‎ها‎ی خروجی مسجد ،دکه‎ها‎ و اغذیه فروشی‎ها‎ خوراکی‎ها‎ی محلی را به فروش می‎رسانند و می‎توان طمع غذاها و ادویه‎ها‎ی محلی را چشید و امتحان کرد. در حدود چهار عصر می‎توانید در این مسجد شاهد نوعی ورزش محلی به نام کشتی را ببینیئد. از جذاب ترین روزهایی که جمعیت خیره کننده و منظمی‎را می‎توانید در این مسجد مشاهده نمایید ،روز عید فطر است . شرط ورود به این مسجد پوشیدن لباس مناسب که دست‎ها‎ و پاها را می‎پوشاند،است.

3. چاندی چوک :

یکی از قدیمی‎ترین خیابان‎ها‎ی هند چاندی چوک می‎باشد که بافت و فرهنگ تاریخی خود را همچنان حفظ کرده است. در این خیابان برخلاف خیابان‎ها‎ی مدرن ، هیچ نظمی‎وجود ندارد . در این خیابان شلوغی ،رفت و امد افراد و گاری‎ها‎ و اتومبیل‎ها‎ دیده می‎شود و هر لحظه در آن هرج و مرج را به وضوح می‎توان دید . که این منظره خود منظره ای بسیار دلفریب و جذاب است که نظر هر بیننده ای را به خود جذب می‎کند.

در این خیابان می‎توان عکس‎ها‎ی جذابی از مردمان و فرهنگ‎ها‎یشان گرفت و ثبت کرد . اگر به دنبال ماجراجویی‎ها‎ی خاص و ثبت لحظات مختلف مردمان هند هستید می‎توانید از این شهر بازدید نمایید. در این خیابان می‎توان خوردن غذاهای خاص هندی و خرید پارچه‎ها‎ی رنگی را ، تجربه کرد . این خیابان در نزدیکی مسجد جامع و قلعه ی سرخ قرار دارد . می‎توانید در یک روز بازدید این سه مکان که در نزدیکی هم قرار گرفته اند را در برنامه ی خود قرار دهید.

4. آکشاردام :

آکشاردام یک معبد هندو است که جزو جذاب ترین و پر بازدید کننده ترین مکان‎ها‎ی دیدنی دهلی به حساب می‎آید . به این صورت که هفتاد درصد گردشگران به طور حتم از این مکان بازدید می‎کنند . بیش از 11هزار نفر نیروی انسانی در ساخت این معبد نقش داشته اند . این معبد در سال 2005 ساخته شده است . این معبد نمادی از سنت‎ها‎ی مردم هند و فرهنگ‎ها‎ی هندوئیسم ،روحانیت و معماری هند است .
این معبد شامل : حرم ، تالارها و باغ است که باغ‎ها‎ی آن شامل مجسمه‎ها‎ی بسیاری است و این امکان را به بازدیدکنندگان و گردشگران می‎دهد که بتوانند از قایق برای قایق سواری استفاده کنند . به همراه داشتن دوربین و موبایل در این معبد غدقن می‎باشد . بازدید کامل از این معبد نصف روز شما را می‎گیرد . بازدید کردن از فود کورت ، محل مخصوص عکاسی ، محل عبادت و نمایش آب که در این معبد وجود دارند را از دست ندهید . آکشاردام به معنای کاخ یا محل زندگی رب النوه سوامینارایان است پیروانش باور دارند که این معبد خانه زمینی خداست.

جاذبه‌های گردشگری دهلی
جاذبه‌های گردشگری دهلی

5. آرامگاه همایون :

همایون دومین پادشاه امپراطوری گورکانی هند بوده است . امروزه ارامگاه این امپراطور با معماری ویژه و خاص جزو یکی از شگفت انگیز ترین مکان‎ها‎ی دهلی به حساب می‎آید. این آرامگاه یکی از باغ‎ها‎ی ایرانی در هند به شمار می‎اید که در قرن شانزدهم میلادی تاسیس شد . این بنا یکی از ایرانی ترین بناها در هند حساب می‎شود . در اکثر بناهای دوران گورکانی ویزگی معماری ایرانی قابل مشاهده می‎باشد اما به دلیل اینکه همایون شیفته معماری ایرانی بود ، همسر او آرامگاهش را مانند باغ‎ها‎ی ایرانی بنا کرد . همسر همایون به نام حمیده بانو بیگم که در ایران با معماری سبک ایرانی آشنا شده بوده است با الگو قرار دادن مقابر ایرانی و فضاهای چهار باغ ، در سال 1562 یعنی یکسال پس از فوت همایون ، ساختن آرامگاه همسرش را شروع کرد و پس از هشت سال پس از مرگ همایون ساخته شد .

6. لودی گاردنز :

برخلاف جاهای شلوغ شهر ، این مکان خالی از هرج و مرج است . لودی گاردنز یا باغ‎ها‎ی پنج حس توسط انگلیسی‎ها‎ در سال 1936 در اطراف آرامگاه‎ها‎ی بزرگان قرن پانزدهم و شانزدهم در دهلی ساخته شده است . فضای سرسبز و زیبای این باغ‎ها‎ آرامش را برایتان فراهم می‎کند و خستگی را از روح شما دور می‎کند . در لودی گارنز دوچرخه سواران ، مربیان یوگا و زوج‎ها‎ی جوان زیادی را مشاهده می‎کنید به این دلیل که این منطقه را مکانی مناسب برای پیاده روی و ورزش کردن بسیار محبوب هستند .

7. قطب منار:

قطب منار یکی از معروف ترین آثار معماری هندو اسلامی‎است که این ویژگی آن را به یکی از جاهای دیدنی دهلی تبدیل کرده است . ارتفاع قطب منار هفتاد و دو متر است که بلند ترین برج آجری جهان محسوب می‎شود . به دلیل رخ دادن تعدادی خود کشی در این بنا ،باعث شده است که بازدید از این منطقه ممنوع شود . این بنا در سال 1193 ساخته شده است ولی دلیلی که باعث شده است این بنا ساخته شود نا مشخص می‎باشد . فرضیه‎ها‎ی متفاوتی برای دلیل بنا ی آن وجود دارد که در ادامه آن‎ها‎ را بیان می‎کنم. برخی از افراد اعتقاد دارند که به دلیل پیروزی مسلمانان در هند این مناره تاسیس شده است و برخی از افراد دیگر اعتقاد دارند که این بنا نمادی برای دعوت مردم به بر پا کردن نماز است . این برج شامل پنج طبقه است که در طبقه آیات قرآن و متن‎ها‎ی اسلامی‎مشاهده می‎شود .

8. راج قت :

راج قت بنایی برای یاد بود مهاتما گاندی می‎باشد که برای پیروان این فرد بزرگ و گردشگران مکانی جذاب برای بازدید کردن می‎باشد . این مکان مقدس شامل قانونی است که نشان دهنده ی احترام به این جایگاه است . این قانون به این صورت است که افراد پاپوش یا کفش خود را در بیاورند و پابرهنه وارد شوند و از آن مکان بازدید کنند . در این مکان یاد بود مجموعه ای به صورت نقاشی‎ها‎ ، دست نوشته‎ها‎ ، مجسمه‎ها‎ و . . . نگه داشته می‎شود که بازدید کنندگان می‎توانند آن‎ها‎را مشاهده کنند . اگر آشنا شدن با این رهبر بزرگ هندیان برای تان جذاب می‎باشد ، حتما از این مکان بازدید کنید . مهاتما گاندی یکی از بزرگترین انسان‎ها‎ی تاریخ می‎باشد که اتفاقات پر جرئتی را رقم زده است .

9. دروازه هند :

دروازه ی هند یا ایندیا گیت جزو بناهای یاد ملی حساب می‎شود . این بنا دارای ارتفاع 42 متر در محوطه ای باز و در نزدیکی مجموعه ی زیبای کاخ ریاست جمهوری هند است که در سال 1931 توسط معماری بریتانیایی تاسیس شده است . دلیل طراحی و ساخته شدن این بنا ، یاد کردن از سربازان هندی که در ارتش انگستان در جنگ جهانی اول جان باختند ، می‎باشد . دروازه ی هند نمادی از جنگ می‎باشد . در اطراف این بنا پارکی واقع شده است که برای گشت و گذار‎ها‎ی شبانه ی در تابستان مناسب می‎باشد .

 باغ‎ها‎ی لودی

10. باغ‎ها‎ی لودی :

این باغ‎ها‎ با وسعت 360 هزار متر مربع ،یک پارک شهری در دهلی نو می‎باشد که شامل چندین آرامگاه می‎باشد نظیر : آرامگاه محمد شاه ، آرامگاه سکندر لودی ، شیشا گنبد و بارا گنبد .
این این بنا قدمتی طولانی دارد که به قرن 15 میلادی باز می‎گردد. از آثار لودی ، فرمانروای نواحی ای از شمال هند و استان‎ها‎ی پنجاب و خیبر پختونخوا که پاکستان کنونی می‎باشد ، بین سال‎ها‎ی 1451 تا 1536 ، هستند . این مکان محبوب برای پیاده روی در بین بازار خان و آرامگاه صفدر جنگ قرار دارد .

با ما همراه باشید: فهرست کاملی از جاذبه‌ های گردشگری گوا هند

11. معبد نیلوفرآبی :

معبد نیلوفر آبی که نام دیگر آن معبد لوتو نیز می‎باشد ، توسط معماری ایرانی به نام فریبرز صهبا ساخته شده است . در این بنا به طور کامل از سنگ مرمر سفید استفاده شده است . این معبد جوایز بسیاری را از آن خود کرده است . شکل این معبد به صورت گل نیلوفر می‎باشد که در هندوستان نماد گل نیلوفر به معنای عبادت است و با دین پیوند خورده است . وارد شدن به این معبد برای تمامی‎افراد با هر نوع دین و ملیتی آزاد می‎باشد.

12.کاخ ریاست جمهوری :

شهر دهلی به علت داشتن قدمت بالا و پشت سر گذاشتن تاریخی متنوع ، مکان‎ها‎ی قابل بازدید و جذاب بسیاری دارد . مکان‎ها‎ی دیدنی دهلی شامل موارد زیر می‎باشد .

1. کاخ ریاست جمهوری :

یکی از جاذبه‎های زیبا و جذاب دهلی، کاخ ریاست جمهوری است که با معماری دلنشینی که دارد نظر هر بیننده ای راجذب می‎کند.راشتراپاتی بهاوان، خانه ی رئیس جمهور بزرگترین دموکرات جهان، نمونه ای از قدرت هند و سنت های دموکراتیک آن است.با اینکه کاخ ریاست جمهوری جزو مکان‎های تاریخی ومهم دهلی است؛ولی امروزه برای امور کشورداری از آن استفاده می‎شود.به این دلیل است که فقط در برخی از روز‎های سال است که در به روی بازدیدکنندگان باز می‎شود.این بنا در سال 1929تاسیس شد.معماری این ساختمان ترکیبی است ازسبک معماری مغولی و کلاسیک اروپایی.طراحی این کاخ به دوران ادواردین باروک باز میگردد که در آن زمان برای نشان دادن اقتدارامپراطوری از نقش های تجملی استفاده شده است.
2. رصد خانه ی جنتر منتر
3 . آرامگاه صفدر جنگ
4. آرامگاه خواجه نظام الدین اولیا
5. معبد نیلوفر آبی
6. باغ‎ها‎ی لودی
7. دروازه ی هند
8. راج قت
9. قطب منار
10. لودی گاردنز
11. آرامگاه همایون
12. آکشاردام
13. چاندی چوک
14. مسجد جامع
15. قلعه ی سرخ
16. بازار دیلی‎ها‎ت
17. خیابان پارانته والی گالی
18. پارک سوندری
19. معبد سری دیگامبار جین لال ماندیر
20. قلعه تغلق آباد
21. موزه ملی دهلی نو
22. گالری ملی هنر مدرن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *