برای آنکه بتوانید به کانادا مهاجرت یا به عنوان توریست سفر کنید، قطعا به ویزا نیاز دارید. اما چگونه باید ویزا را دریافت کرد؟ اولین قدم گرفتن وقت سفارت کانادا است. شاید با خود بگویید که کانادا سفارتی در ایران ندارد پس باید چگونه اقدام کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل این موضوع را شرح دهیم. به علاوه تمام راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید وقت بگیرید، مدارکی که نیاز دارید، هزینه‌هایی که باید در طی این مسیر صرف کنید و بسیاری از موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر دوست دارید بیشتر در مورد شرایط وقت سفارت کشور کانادا اطلاعات به دست آورید و به طور کامل با این فرآیند آشنا شوید با ما تا انتها همراه باشید.

چگونه از سفارت کانادا وقت بگیریم؟

درخواست ویزا برای ورود به کشورهای خارجی یک روند پیچیده و مستلزم مدارک مختلف است. به عنوان مثال، کانادا برای اخذ ویزا اقدامات خاص خود را دارد. برای این منظور، ابتدا باید مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید و سپس وقت سفارت کانادا را تهیه کنید.
دریافت وقت از سفارت کانادا به دو صورت حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است. در حالت حضوری، شما باید به یکی از شعبه‌های سفارت کانادا مراجعه و برای گرفتن وقت اقدام کنید. اما در ایران، سفارت کانادا شعبه‌ای ندارد؛ بنابراین باید به دفاتر کارگزاری سفارت کانادا به نام‌های دفاتر VAC و VFS در کشورهای همسایه مراجعه کنید که هزینه و زمان بیشتری را به همراه دارد.
در روش آنلاین، پس از تکمیل فرم آنلاین و آپلود مدارک مورد نیاز، یک کد رهگیری دریافت می‌کنید و پس از مدتی، نامه‌ای از سفارت برای فرد یا موسسه‌ای که وکالت متقاضی را بر عهده دارد، ارسال می‌شود. سپس متقاضی یک ماه فرصت دارد تا به یکی از دفاتر VAC و VFS مراجعه کرده و انگشت نگاری را انجام دهد. این مرحله ضروری است و بدون آن، درخواست ویزای کانادا به طور رسمی ثبت نمی‌شود.

چه افرادی می‌توانند فرآیند انگشت‌نگاری را انجام ندهند؟

یک سری افراد می‌توانند در طی گرفتن وقت سفارت کانادا فرآیند انگشت‌نگاری را انجام ندهند. به عنوان مثال افراد با سن کمتر از ۱۴ یا بیشتر از ۸۰ سال، متقاضیان ویزای مهاجرتی، اشخاصی که قبلاً در کانادا اقامت داشته‌اند، کارمندان دولتی و دیپلمات‌ها از افرادی هستند که امکان دارد این کار را انجام ندهند.

چگونه از سفارت کانادا وقت بگیریم؟​

گرفتن وقت سفارت کانادا چه قدر طول می‌کشد؟

با توجه به عدم وجود سفارت کانادا در ایران، متقاضیان ویزای کانادا می‌بایست به کشورهای همسایه سفر کرده و در آنجا وقت سفارت را برای اخذ ویزا تهیه کنند. شهرهایی مانند آنکارا، استانبول، ایروان، دبی، ابوظبی و … از جمله مقاصدی هستند که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد و درخواست ویزای کانادا را به سفارت مربوطه ارائه نمود.
زمان دریافت وقت سفارت کانادا به تعداد متقاضیان و فشار کاری بستگی دارد و امکان تخمین دقیق زمان کار دشواری به نظر می‌رسد. به طور معمول، در شرایط نرمال، این فرآیند حدود 7 تا 10 روز کاری (حدود 14 روز) به طول می‌انجامد.

برای گرفتن وقت سفارت کانادا به چه مدارکی نیاز است؟

به منظور اخذ ویزای کانادا به یک سری مدارک نیاز دارید که تمام آن‌ها باید کامل و بدون هیچ گونه نقصی باشند تا توسط سفارت پذیرفته شوند. این مدارک باید به صورت ترجمه شده و با چیدمان همچنین فرمت معینی به سفارت ارائه شوند.
مهم‌ترین مدرک، فرم سفارت است که باید شامل تمام اطلاعات متقاضی باشد و به امضای او نیز برسد. سایر مدارک ارائه شده باید برای تایید ادعاهای متقاضی در این فرم مورد استفاده قرار گیرند. مدارک شناسایی از جمله گواهی تولد، گواهی ازدواج یا فوت و شناسنامه، همراه با یک گذرنامه با حداقل هفت ماه اعتبار و دو صفحه خالی برای مهر سفارت، از مدارک اصلی است. همچنین باید از خود نیز عکس ارائه بدهید.
مدارک شغلی باید به تناسب نوع شغل شما تهیه شوند؛ این ممکن است گواهی اشتغال به کار، برگه مرخصی یا سوابق بیمه‌ای باشد. در صورت اخذ ویزای توریستی، مدارک مالی نیز باید ارائه شود؛ این شامل تمکن مالی، گردش حساب و اسناد ملکی می‌شود. مدارک سفر نیز به عنوان اطلاعاتی از اقامت و مدت زمان سفر شما مورد نیاز است که شامل دعوت‌نامه، بیمه مسافرتی، واچر هتل و رزرو بلیط هواپیما هستند. به همین دلیل قبل از گرفتن وقت سفارت کانادا تمام موارد را تهیه کنید.

مراحل تعیین وقت سفارت کانادا

قدم اول برای تعیین وقت سفارت کانادا، ساختن یک حساب کاربری در وب‌سایت VFS Global است. پس از ایجاد حساب، یک لینک تایید به ایمیل شما ارسال می‌شود تا حساب کاربری شما فعال شود. برای تعیین وقت انگشت‌نگاری در وکالت مربوطه، شما باید مراحل زیر را طی کنید:
• انتخاب دفتر VAC از طریق وب‌سایت VFS Global.
• کلیک بر روی بخش “BIOMETRIC ENROLMENT” در بالای صفحه.
• ورود به بخش “Schedule an Appointment” و ایجاد حساب کاربری.
• وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در بخش “New user”.
• فعال‌سازی حساب کاربری از طریق ایمیلی که برای شما ارسال شده است.
در گام بعدی، شما باید اطلاعاتی مانند تاریخ مورد نظر و تعداد وقت‌های مورد نیاز را وارد کنید. سپس صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید وقت مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر روی دکمه “Confirm” یا «تایید» کلیک کنید.

برای گرفتن وقت سفارت کانادا به چه مدارکی نیاز است؟​

برای ویزای کانادا چه قدر باید هزینه کرد؟

برای اخذ ویزای کانادا، پرداخت هزینه‌های مربوطه ضروری است و باید به صورت کامل و بدون هیچ کاستی پرداخت شوند. وقت سفارت کانادا را می‌توان به دو صورت حضوری و آنلاین تهیه کرد. در حالت آنلاین، می‌توانید هزینه‌های سفارت را به صورت آنلاین با استفاده از کارت اعتباری بین‌المللی (مثل مسترکارت) پرداخت کنید.
هزینه‌ها بر اساس سن و شرایط متفاوتی محاسبه می‌شوند. افراد بالای هشتاد سال و کودکان زیر چهارده سال از پرداخت هزینه برای انگشت‌نگاری معاف هستند. اما افراد بالغ باید هزینه انگشت‌نگاری را که حدودا 85 دلار (امکان تغییر را درنظر بگیرید) است، پرداخت کنند.
علاوه بر این هزینه، هزینه صدور ویزا و موارد وابسته به آن باید پرداخت شود که مبلغ 100 دلار برای افراد زیر چهارده سال و بالای هشتاد سال و 185 دلار برای سایر افراد است. پس از پرداخت هزینه‌های مربوطه، باید به یکی از وکالت‌های کشورهای همسایه مراجعه کرده و مراحل مورد نیاز برای بیومتریک و سایر مراحل ویزای کانادا را انجام دهید. این شامل انگشت‌نگاری و سایر امور بیومتریک نیز می‌شود.

پیکاپ پاسپورت چیست؟

بعد از گرفتن وقت سفارت کانادا، انجام انگشت‌نگاری و ارسال مدارک، سفارت به شما پاسخی از طریق ایمیل ارسال خواهد کرد. این پاسخ ممکن است مثبت باشد و در صورت تایید، شما برای اخذ ویزایتان دارای دو گزینه خواهید بود. اولین گزینه این است که حضورا به وکالت مراجعه کرده و ویزای خود را دریافت کنید.
گزینه دیگر این است که از سرویس پیکاپ پاسپورت کانادا استفاده کنید. با این سرویس می‌توانید از خانه خود، با عقد قرارداد با یک شرکت معتبر، ویزای خود دریافت کنید. این روش نه تنها صرفه‌جویی در هزینه و زمان سفر شما را فراهم می‌کند بلکه همچنین از هزینه سفر به کشورهای همسایه کاسته و با هزینه پیکاپ ویزا صرفه‌جویی خواهید کرد.

آدرس دفاتر VCA برای گرفتن وقت سفارت کانادا

متقاضیان ویزای کانادا برای گرفتن وقت سفارت کانادا، ثبت اطلاعات بیومتریک و انگشت نگاری باید به یکی از مراکز ویزای وک (VAC) مراجعه کنند. به دلیل عدم وجود سفارت کانادا در ایران، شهروندان ایرانی باید به یکی از دفاتر VAC در شهرهای همجوار ایران مانند استانبول، آنکارا، ابوظبی، دبی، ایروان و غیره مراجعه کنند. در زیر لیستی از آدرس‌های این مراکز VAC آمده است:

• آدرس دفتر VAC آنکارا:

Kavaklıdere Mahallesi Atatürk Bulvarı no : 154 next to TEB Bank

• آدرس دفتر VAC استانبول:

Haciahmet Mah. Kurtulus Deresi Cad. No:29 Beyoglu-Istanbul 34440

• آدرس دفتر VAC دبی:

Office MO2, Mezzanine Floor, Silver Wave Building, Union National bank Mina Road, Abu Dhabi

• آدرس دفتر VAC ابوظبی:

25th floor, shining Tower, Khalidiya Street, Abu Dhabi

• آدرس دفتر VAC ایروان:

10 Vazgen Sargsyan – Yerevan – Armenia

پیکاپ پاسپورت چیست؟​

کلام آخر

طبق مطالبی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم شما برای گرفتن وقت سفارت کانادا باید مراحل زیادی را طی کنید. به علاوه برای این کار دو راه در روبه‌روی شما قرار دارند که شامل درخواست آنلاین یا حضوری می‌شوند. درخواست حضوری به دلیل نبودن سفارت کانادا در ایران کمی پیچیده‌تر است؛ زیرا شما باید به یکی از کشورهای همسایه که در متن به آن‌ها اشاره شده مراجعه و در سفارت کانادا درخواست ویزا کنید.